
Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Wist je dat we steeds vaker boodschappen online bestellen? Hierbij wordt de consument niet altijd voldoende geïnformeerd. Hoe zit het eigenlijk met de etiketteringsregels bij de online verkoop van levensmiddelen? Dit artikel zet 4 checks op een rijtje.
Naar verwachting zal de online verkoop van levensmiddelen de komende jaren flink toenemen. Dit maakt het voor steeds meer levensmiddelenbedrijven aantrekkelijk om hun producten ook online aan te gaan bieden. Naast bezorging door grote supermarktketen is het gebruik van flitsbezorgers het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Daarnaast verkopen kleinere levensmiddelenbedrijven hun producten steeds vaker via een eigen website of via een groter online platform.
Net als bij de reguliere verkoop van levensmiddelen heb je ook bij de online verkoop te maken met Verordening (EU) nr. 1169/2011. Online verkoop van levensmiddelen valt namelijk onder de EU-definitie ‘verkoop op afstand’, waarvoor de regels zijn vastgelegd in artikel 14 van de verordening. Voor verkoop op afstand zijn er een aantal etiketteringsregels, voor onder meer het vermelden van verplichte voedselinformatie en het gebruik van claims, om rekening mee te houden. Hieronder 4 handige checks:
Bij online verkoop van voorverpakte levensmiddelen dient de verplichte voedselinformatie van artikel 9 van Verordening (EU) nr. 1169/2011 niet alleen op de verpakking te worden vermeld, maar ook op de website. Deze informatie moet namelijk vóór aankoop beschikbaar, kosteloos en gemakkelijk toegankelijk zijn voor de consument. Vaak ontbreken de naam en het adres van de exploitant van het levensmiddelenbedrijf op de website. De enige uitzondering op deze regel is de houdbaarheidsdatum, welke niet vóór verkoop beschikbaar hoeft te zijn. Bij aflevering van de producten dienen alle verplichte vermeldingen beschikbaar te zijn.
Daarnaast moet bij verkoop op afstand ook worden voldaan aan de informatievoorschriften voor ‘overeenkomsten op afstand’ van artikel 6 van Richtlijn 2011/83/EU betreffende consumentenrechten.
Naast de verplichte voedselinformatie is ook de informatie die vrijwillig wordt vergeven vaak gereguleerd. Belangrijk om te weten is dat bij de online verkoop van levensmiddelen ook de informatie over de producten op de website als voedselinformatie wordt gezien. Denk hierbij aan de productomschrijving en de afbeeldingen die met het product op de website worden geplaatst. Ook deze informatie moet aan de wet en regelgeving voldoen.
Daarnaast moet je rekening houden met bedoelde of onbedoelde herkomstclaims aan de hand van tekst of afbeeldingen geplaatst op de website. Deze moeten voldoen aan de etiketteringsvoorschriften van artikel 26 van Verordening (EU) nr. 1169/2011 en Uitvoeringsverordening (EU) 2018/775. Een afbeelding van de Italiaanse vlag op de website bij een pot tomatensaus impliceert bijvoorbeeld dat het product uit Italië komt. Mocht dit niet het geval zijn, moet de werkelijke herkomst worden vermeld
Kijk ook uit met informatie in woord of beeld op de website wat een voedings- of gezondheidsclaim suggereert, zoals de vermelding dat aan een levensmiddel geen suikers zijn toegevoegd of een illustratie van een persoon met een meetlint om diens middel. Deze claims moeten namelijk voldoen aan de voorwaarden van Verordening (EG) nr. 1924/2006. Medische claims, zoals het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte, zijn niet toegestaan voor levensmiddelen.
Onze Food Law Guide is voor u de oplossing. Voor meer informatie neemt u contact op via +31 (0)30 – 65 66 010 of mailt u naar foodlawguide@precongroup.com.
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.