Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Dit jaar was Hét Grote Kwaliteitscongres op donderdag 9 mei. De 23e editie al weer, maar voor collega Marco was het zijn eerste. Een congres over de vraagstukken die op ons afkomen als kwaliteitsprofessionals en – gelukkig – ook wat richtingen waarin we de antwoorden moeten zoeken. Een impressie.
Zoals Martin van Staveren, kerndocent aan TU Twente en auteur van het boek Risicoleiderschap, het zei op het congres: “We gaan leven in een VUCA wereld.”. Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous. Vrij vertaald: een omgeving die voortdurend in beweging, onzeker, complex en op meerdere manieren te duiden is. De omgeving waarin wij werken en leven verandert snel. We krijgen meer en meer te maken met waardenspanningen: waarden als geld verdienen, duurzaamheid en goed zijn voor elkaar moeten met elkaar in evenwicht komen. Een wilde context dus. Bijvoorbeeld door de digitale revolutie waar we midden inzitten, aldus Nyenrode professor Bob de Wit. Zaken als internet, big data, 3D-printen, block chain, robotica en platforms als Uber brengen strategische paradoxen met zich mee waar we een antwoord op moeten vinden. Zeker omdat we aan de vooravond staan van al weer een nieuw tijdperk; die van de kunstmatige intelligentie. Daarin zullen we te maken krijgen met Machine Learning, Robotic Beings, Machine Trading en misschien ook al wel met Sapiens 2.0.
Waar in de tamme context één oplossing de beste was, is in het nieuwe tijdperk geen ultieme oplossing meer. We zullen moeten kiezen. Volgens Martin van Staveren is risicoleiderschap daarbij hét hulpmiddel. Samen te vatten in de volgende drie vragen: ‘Wat wil je?’, ‘Wat is onzeker, voor wie?’ en ‘Wat ga je doen, met wie?’. De moderne variant van de PDCA-cirkel van Deming.
Ook Dr. Danielle Braun kijkt, als corporate antropoloog, op een iets andere wijze naar organisaties. Volgens haar is een organisatie goed te vergelijken met een tribale stam. De raad van bestuur heeft de rol van opperchief, het hoger management is sub-chief, de medewerkers zijn de bessen- en noten-verzamelaars, de mensen uit de specialistische staf zijn de jagers. De ondersteunende staf, waar ook de kwaliteitsmanager toe behoort, heeft de rol van de magiërs. “Magiërs hebben een bijzondere positie: ze zijn de smeerolie in het bedrijf. Zij kunnen en weten dingen die andere mensen niet weten, zij hebben magische macht. Net als magiërs staan kwaliteitsmanagers vaak met één been buiten de organisatie; ze leggen verbinding tussen ‘buiten’ en ‘binnen’.” In het bedrijf legt de kwaliteitsprofessional verbinding tussen de medewerkers en het MT, net als de magiër in zijn stam tussen de inwoners en de chief.
Hoe we de vraagstukken in de nieuwe, wilde wereld zullen gaan oplossen is misschien nog niet duidelijk. Helder is wel dat we met elkaar in gesprek zullen moeten blijven. Alleen op deze wijze kan verbinding worden gelegd. Bijvoorbeeld om passievolle verhalen aan te horen of te vertellen. Zoals Ynzo van Zanten, de Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely. Hij verspreidt het verhaal van de chocolademakers met een missie; de chocoladewereld 100% slaafvrij maken.
Zonder passie geen kwaliteit. Of zoals Braun het zei: “aandacht is het nieuwe goud”. Wilt u onze aandacht? Neem contact op via +31 (0)30 – 65 66 010 of info@precongroup.com.
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.