Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Het is verleidelijk om meteen Powerpoint aan te slingeren om die voorgaande presentatie aan te passen met nieuwe content of, zoals het soms gaat, éven snel wat in elkaar te zetten. Het loont echter om eerst vijf minuutjes te nemen om de inhoud van de training of presentatie puntsgewijs uit te schrijven, zodat er zonder gedoe met de hoofdtukken of inhoud kan worden geschoven. Het hoeft uiteraard geen uitgebreid draaiboek te zijn, maar het helpt om jezelf de volgende vragen te stellen:
Kies of maak éérst een sterk en bewust visueel thema waarbinnen je de presentatie gaat opbouwen. Een helder thema heeft meerdere voordelen voor zowel jezelf als de kijker. De keuze voor het visuele thema is hierin belangrijk; de juiste keuze brengt consistentie en rust, zorgt dat je minder tijd kwijt bent en oogt ook veel professioneler. De verkeerde keuze kan de inhoud echter tegenwerken.
Kleur is een sleutelfactor wanneer het gaat om herkenning en het neerzetten van een bepaalde sfeer. Met twee hoofdkleuren, een accentkleur en tekstkleur ben je al goed op weg.
Complementaire kleuren zijn elkaars tegenpolen binnen het spectrum. Complementair kleurgebruik zorgt hierdoor voor een extreem contrastvrij geheel, wat een zeer fris en modern resultaat kan opleveren. Daartegenover staan kleurfamilies. Kleurfamilies zijn kleuren welke nauwer aan elkaar verwant zijn, waardoor makkelijker een warme, koude of neutrale sfeer kan worden gecreëerd.
Kleurfamilie blauw plus een witte contrastkleur
5 complementaire kleuren
Niet elke afbeelding is gelijkwaardig. Bepaal samen met je thema hoe je illustraties, Smart Art en grafische elementen er uit komen te zien. Worden je hoofdkleuren blauw en paars? Voeg dan geen felgroene grafiek in. Probeer ook foto’s zo veel mogelijk in dezelfde stijl te passen.
Het komt nog vaak voor dat een goede PowerPoint presentatie wordt gezien als een soort digitale flyer, waarin een lading gedetailleerde informatie aan de cursist kan worden voorgedragen. Men pakt de presentatie vol met belangrijke kernbegrippen en gedetailleerde uitleg, toont breedvoerige voorbeelden en overlaadt daarmee de cursist met informatie. Zo’n informatie overdosis zorgt ervoor dat de cursist juist minder opsteekt dan aanvankelijk had gekund, of dat de inhoud zelfs afleidt van wat de presentator aan het vertellen is.
Te veel informatie op een pagina
Slecht kleurgebruik, spelfouten en slechte lay-out
Dit ziet er beter uit!
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.