Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Op maandag 12 november heeft onze collega Heike deelgenomen aan de Masterclass Learning Design van de Amerikaanse onderwijskundige Julie Dirksen. In deze blog deelt ze haar ervaring met jou.
Als het gaat over leren en ontwikkelen in organisaties, denkt men bij het opstellen van een gapanalyse vaak al gauw aan welke kennis en kunde medewerkers nodig hebben om werkzaamheden uit te kunnen voeren. Gewoonte-, motivatie- en omgevingsaspecten die voor deze werkzaamheden nodig zijn, blijven bij het opzetten van een (leer) interventie in de praktijk helaas te vaak onopgemerkt, terwijl juist deze aspecten een grote verandering kunnen bewerkstelligen. Sterker nog, sommige veranderingen zijn zonder deze aspecten bijna onmogelijk.
Tijdens de masterclass nam Julie Dirksen ons mee in de verschillende soorten gaps die tijdens een gapanalyse aan bod zouden moeten komen:
Julie verklaarde aan de hand van cognitieve processen die aan de meer complexe gaps zoals gewoonte, motivatie en omgeving ten grondslag liggen waarom deze gaps zo lastig te overbruggen zijn en gaf ons handvatten om hierop in te spelen. Hieronder volgen een drietal voorbeelden.
Zo is het afleren of veranderen van een gewoonte niet eenvoudig. Het vervangen van de gewoonte (bijvoorbeeld roken) door een “tegengewoonte” (kauwgom kauwen in plaats van roken) kan hierbij helpen.
Bij een motivationgap heeft de medewerker voldoende kennis en kunde om bepaald werk te doen, maar doet dit niet. Afhankelijk van de soort motivatie, kan het helpen als een rolmodel het goede voorbeeld geeft.
Op een environment gap heeft de medewerker zelf geen invloed. Environment gaps worden vaak ten onrechte over het hoofd gezien en bestempeld als een gebrek aan kennis. Hoe waarschijnlijk is het bijvoorbeeld dat medewerkers afval scheiden als de gescheiden afvalinzameling verder weg is dan de restafvalbak? Uitleggen waarom afval scheiden belangrijk is zal in dit geval waarschijnlijk minder helpen dan de gescheiden afvalinzameling toegankelijker te maken.
Meer weten over de verschillende soorten gaps? Julie Dirksen heeft hier een boek over geschreven: http://usablelearning.com/the-book/
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.