Betrokken
Hoge klanttevredenheid
Praktisch
Advies op maat
Vakkundig
Breed trainingsaanbod

Hoe ontwikkel je zelf interactieve e-learning?

Met enige regelmaat komen wij de situatie tegen waarin een opleidingsverantwoordelijke in een bedrijf vol enthousiasme aan de slag is gegaan met het ontwikkelen van het digitaal leermateriaal (e-learning) om zijn medewerkers op te leiden. Een van de meest voor de hand liggende tools waar vaak naar wordt gegrepen, is PowerPoint. Dit programma biedt veel mogelijkheden om inhoud aantrekkelijk aan te bieden en is een standaard onderdeel van het office pakket.

Na vele uren noeste arbeid en gepriegel met animaties en overgangen blijkt er een geweldige levendige presentatie te zijn ontwikkeld. De ene slide is nog mooier dan de ander, maar…… het is geen interactieve e-learning. Dat is ook logisch, want een presentatie is ook bedoeld om inhoud aan te bieden.

Doel interactieve e-learning

Het doel van interactieve e-learning gaat echter een stap verder: de aangeboden inhoud moet worden verwerkt in het brein. Pas dan kan de cursist de kennis onthouden en toepassen op een ander moment of in een bepaalde situatie. Om inhoud te verwerken moet de cursist worden “geactiveerd”. Je moet hem aan het denken zetten, bijvoorbeeld doordat hij een probleem moet oplossen.

Interactieve e-learning zorgt ervoor dat de cursist wordt geactiveerd. Goede e-learning bevat zoveel mogelijk interactieve e-learning.

Instructiestrategieën

Goede e-learning zit vol “instructiestrategieën”: de middelen en methodes die u in een training inzet om te zorgen dat een cursist ook echt leert. Een goed voorbeeld is het gebruik van tussentijdse vragen.

Of een strategie goed of fout is, hangt vooral af van de wijze en het moment waarop deze wordt toegepast: het gebruik van video kan bijvoorbeeld heel krachtig zijn als een cursist moet leren hoe de cursist een motorblok in elkaar zet. De voorwaarde is dan wel dat de cursist tijdens het bekijken van de video kan oefenen met een digitale simulatie van het motorblok of een echt motorblok dat voor zijn neus staat.

Het kiezen van de juiste strategieën is een onderwijskundige vaardigheid en is een onderdeel van het onderwijskundig ontwikkelproces. Het inzetten van een bepaalde strategie is een keuze die gebaseerd is op de volgende vragen:

  1. Wat moet de doelgroep op dit punt in de training gaan kennen of kunnen?
  2. Wat voor soort inhoud ga ik nu aanbieden? Feiten, begrippen, principes, procedures?
  3. Welke mogelijkheden heb ik tot mijn beschikking om iets te ontwikkelen? Denk onder andere aan software, hardware en ontwikkelvaardigheden.
  4. Hoeveel tijd kost het om iets te ontwikkelen?

Hulp nodig?

Ontwikkelen van e-learning is ontzettend leuk, maar het is wel een vak. Onze consultants helpen je graag verder op weg. Neem contact op via info@precongroup.com of +31 30 65 66 010

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.