Betrokken
Hoge klanttevredenheid
Praktisch
Advies op maat
Vakkundig
Breed trainingsaanbod

Hoe gebruik je afbeeldingen in e-learning?

E-learning is niets zonder afbeeldingen. Want alleen tekst op het scherm is saai en als je alleen geluid of voice-overs gebruikt, dan kun je net zo goed een podcast maken. Een e-learningmodule wordt immers pas mooi als het meer te bieden heeft dan tekst. Afbeeldingen bij een tekst worden beter onthouden dan het lezen van tekst alleen. Bovendien luidt een bekend spreekwoord dat ‘een foto meer zegt dan 1000 woorden’. Maar hoe selecteer je goede afbeeldingen? Hoe weet je dat je afbeelding het leren ook daadwerkelijk ondersteunt?

Functie van de afbeelding

Bedenk daarom eerst waarom je een afbeelding wilt gebruiken en wat de afbeelding moet weergeven. Een afbeelding is tenslotte een middel en geen doel op zich. Je kunt afbeeldingen inzetten om onderwerpen te organiseren, om de inhoud te presenteren of om relaties te verduidelijken of om een omgeving weer te geven. Bedenk je ook wat de inhoud van de afbeelding moet weergeven. Gaat het om feiten, concepten, processen, procedures of om een principe dat je wilt uitleggen? Een afbeelding in e-learning gebruik je echt doelmatig: om kennis te organiseren of relaties tussen onderwerpen weer te geven. Om iets te verklaren of weer te geven hoe iets verandert.

Is het slechts een decoratief plaatje, dan kun je gewoon iets moois uitzoeken dat verband houdt met het onderwerp. Als een afbeelding echter een van de andere functies heeft, dan moet je beter opletten welke afbeelding je kiest of wat voor afbeelding je maakt. Cursisten kunnen namelijk geen vragen stellen over een afbeelding, dus de afbeelding moet eenduidig zijn en mag niet op verschillende manieren uit te leggen zijn. Kies dus zorgvuldig of je een foto, grafiek, infographic, een symbool of schema nodig hebt.

Principes

Twee bekende wetenschappers op dit gebied, Clark en Mayer , hebben ontwerpprincipes gedefinieerd voor e-learning. Voor het gebruik van afbeeldingen zijn twee principes belangrijk: het multimediaprincipe en het nabijheidsprincipe.

Multimediaprincipe

Het multimediaprincipe zegt dat je woorden én afbeeldingen moet gebruiken, om zo de inhoud beter over te brengen. Tekst en afbeelding versterken elkaar. Dus geen overbodige afbeeldingen, maar afbeeldingen die bijdragen aan de leerinhoud. Goede afbeeldingen ondersteunen de uitleg en helpen de stof te begrijpen, te verwerken en te onthouden.

Nabijheidsprincipe

Het nabijheidsprincipe zegt dat je tekst dicht bij de afbeelding zet en dat als je audio gebruikt, je dit met de afbeelding synchroniseert. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: een grafiek waarvan de legenda op de volgende pagina staat waardoor je steeds moet zoeken wat iets betekent. Zorg er dus voor dat de verklarende tekst of uitleg dichtbij de afbeelding staat, zodat de lerende dit in een oogopslag kan zien.

Welke afbeelding?

Het moeilijkst is het de verleiding te weerstaan om lukraak afbeeldingen toe te voegen die niet veel zeggen. De e-learningmodule ziet er dan wel mooi uit, maar of de cursist er ook echt van leert, is de vraag. Goede afbeeldingen vergen tijd en moeite, maar leiden wel tot betere e-learning. Investeer dus tijd in het zoeken naar en maken van goede afbeeldingen. Het is het begin van het maken van mooie en goede e-learning.

Opzoek naar goede gratis afbeelingen?

Lees 'Gratis stocksites'
Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.