Maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt een
sterker merk
Consumenten staan steeds meer stil bij de impact van hun keuzes op de wereld, de maatschappij en zichzelf. Bedrijven kunnen anno 2021 niet anders dan onderkennen dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen inmiddels een randvoorwaarde is voor het neerzetten van een sterk merk.
Organisaties krijgen steeds vaker consumentenvragen met betrekking tot duurzaamheid en hoe zij maatschappelijk verantwoord opereren. Dit maakt dat deze organisaties zich willen inzetten voor meer transparantie en duurzame producten.
Met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) draagt uw organisatie bij aan een duurzame ontwikkeling. Bij iedere beslissing wordt er rekening gehouden met de maatschappelijke, economische en milieueffecten hiervan.
De complexiteit van een wereldwijde markt
Op de wereldwijde markt worden supply chains steeds complexer. Organisaties van over de hele wereld leveren producten aan grote retailers, importeurs en merken in Europa. Velen van hen bevinden zich in landen waar de wetgeving ter bescherming van werknemers onvoldoende wordt gehandhaafd. Europese organisaties hebben daarom vaak individuele gedragscodes en eigen implementatiesystemen opgesteld.
Al deze individuele gedragscodes, controleprocedures en uitvoeringsbenaderingen leiden tot verwarring, onnodige inspanningen en hoge kosten. Dit geldt voor zowel detailhandelaren, importeurs en merken als hun toeleveranciers.
Internationale standaarden
De International Labor Organization (ILO) brengt regeringen, werkgevers en werknemers van over de hele wereld samen en werkt aan het vaststellen van wereldwijde arbeidsnormen en de ontwikkeling van een beleid en programma’s waarmee economische en arbeidsomstandigheden worden bevorderd.
De afgeleide initiatieven zoals Sedex, SA8000 en het Business Social Compliance Initiative (BSCI) van amfori zetten zich in voor het implementeren van internationale standaarden ter bescherming van de rechten van werknemers. Het doel hiervan is het stimuleren van social compliance en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de landen waar producten worden gemaakt.
MVO en Précon
Bij Précon zijn we van mening dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen een integrale visie op de bedrijfsvoering hebben en verantwoordelijkheid nemen voor de effecten van hun activiteiten op mens en milieu.
Het gesprek aangaan met uw stakeholders is hierbij cruciaal. Nauw contact met de verschillende schakels in uw toeleveringsketen helpt u inzicht te krijgen in de gevolgen van een beslissing. Ook is het belangrijk dat uw bedrijf transparant is over haar activiteiten en de maatschappelijke effecten hiervan.
Précon ondersteunt diverse retailers al jaren bij het inzichtelijk maken van de supply chain, adviseert klanten over hoe daar opvolging aan kan worden gegeven en over verbetertrajecten naar aanleiding van audit resultaten.
Hulp nodig bij het ontwikkelen van een maatschappelijk verantwoorde strategie of de verduurzaming van uw merk? Ook daar kunnen wij met u over meedenken!
Hulp nodig bij veilige & eerlijke producten?
Onze professionals helpen je graag!