
Green claims.
Je werkt hard aan veilige, gezonde en duurzamere producten. Dat wil je natuurlijk laten zien! Maar hoe zorg je dat jouw verpakkings- en productteksten voldoen aan de regels?
Er zijn volop ontwikkelingen op het gebied van green claims, ook wel duurzaamheidsclaims genoemd. Veel bedrijven komen onbedoeld in de knel met die regels en krijgen opmerkingen van de Reclame Code Commissie of Foodwatch over het misleidende karakter van hun duurzaamheidsclaims.
Wij helpen je duurzaamheidscommunicatie transparant en verantwoord te maken. We beoordelen teksten en claims en zorgen zo samen dat jouw teksten binnen de regels passen.

Waarmee kunnen wij onze klanten helpen?
- Beoordeling claims op duurzaamheid, milieu, verpakking, dierenwelzijn
- Onderbouwing bij claims opstellen
- Controle claims op ACM leidraad
- Voorkomen van misleiding

Onze aanpak.
Naar aanleiding van jouw vraag neemt een van onze consultants contact met je op. We kijken vervolgens samen welke specifieke wensen je hebt voor de hulp bij jouw duurzaamheidsclaims over product of verpakking.
Of het nu gaat om het onderbouwen van jouw verhaal over duurzaamheid, een controle van een bestaande claim of je wilt regelmatig sparren over de mogelijke duurzaamheidsclaims bij jouw product of verpakking, onze ervaren consultants staan altijd voor je klaar.
Veelgestelde vragen.
In 2024 is specifieke wetgeving ingevoerd in de Europese Unie voor duurzaamheidsclaims. De bestaande Richtlijn 2005/29 is daarmee aangepast door Richtlijn 2024/825. Deze omvat nu duidelijke regels met betrekking tot green claims, iets dat voorheen ontbrak in de richtlijn.
Binnenkort komt er ook een nieuwe Green Claims-richtlijn op Europees niveau. Deze richtlijn stelt strengere eisen aan het onderbouwen van expliciete milieuclaims. In Nederland ziet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe op het naleven van deze regels. Bedrijven die niet aan de eisen voldoen, riskeren een boete. De ACM hanteert een leidraad voor duurzaamheidsclaims die zij ook gebruiken bij de handhaving.
Ja, dat is toegestaan, mits je voldoet aan de eisen voor vergelijkende claims. Het is belangrijk dat de producten die worden vergeleken, dezelfde functie of behoefte vervullen. Daarnaast moeten dezelfde (reken)methoden worden gebruikt voor een eerlijke vergelijking. Verder moet de vergelijking specifiek zijn en moet deze wijzen op een significant duurzaamheidsvoordeel van het product.
Een generieke green claim is een algemene claim die weinig specifieke details bevat. Denk aan termen als ‘milieuvriendelijk’, ‘groen’, ‘klimaatvriendelijk’ en ‘ecologisch’. Zulke claims zijn breed en laten open wat precies de duurzaamheidsvoordelen zijn.
Expliciete duurzaamheidsclaims daarentegen zijn concreet en beschrijven precies welk duurzaamheidsvoordeel het product biedt. Ze geven duidelijk aan op welke manier het product beter is voor mens, dier of milieu.
De leidraad voor duurzaamheidsclaims van de ACM bevat 5 basis vuistregels waaraan duurzaamheidsclaims moeten voldoen. Deze vuistregels zijn van toepassing op duurzaamheidsclaims voor zowel food als non-food producten. De 5 vuistregels zijn samengevat als volgt:
- Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims.
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel.
- Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten.
- Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar.
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend. Voor een uitgebreidere omschrijving van de vuistregels, raadpleeg altijd de leidraad van de ACM.
Let op: de ACM vermeldt dat de leidraad geen betrekking heeft op de uitleg van Europese wetgeving op specifieke producten.

Hulp nodig bij veilige & eerlijke producten?
Onze professionals helpen je graag!