Due diligence, stappen zetten op duurzaamheid.
Bedrijven realiseren zich meer en meer dat het slim is om het thema duurzaamheid een onderdeel te laten zijn van de bedrijfsstrategie en te implementeren in hun bedrijfsprocessen.
Diverse Europese wet- en regelgeving leggen grote bedrijven een due diligence-verplichting op om zo inzicht te krijgen in de bedrijfsrisico’s ten aanzien van mens en milieu.
Waarmee kunnen we onze klanten helpen?
- Duurzaamheid onderdeel maken van de bedrijfsstrategie
- Maatwerk advies over de betekenis van duurzaamheid
- Opstellen plan van aanpak
- Formuleren doelstellingen
- Due diligence rapportage
Onze aanpak.
Mede als gevolg van wetgeving is het thema duurzaamheid belangrijk voor bedrijven. Het is dan ook niet verstandig om dit onderwerp buiten beschouwing te laten bij jouw bedrijfsvoering. Én, acteren op duurzaamheid biedt ook kansen en mogelijkheden. Je anticipeert vroegtijdig op de toenemende wetgevingseisen, voldoet alvast aan de toekomstige eisen van jouw klanten en afnemers en loopt vooruit op de concurrentie.
Onze consultants adviseren jou over de betekenis van duurzaamheid in jouw bedrijf. Zij bieden jouw ondersteuning om binnen het brede speelveld de juiste speerpunten te benoemen en adviseren bij de formulering van haalbare doelstellingen. Samen met jou formuleren we een (meerjaren)plan van aanpak met maatregelen op basis waarvan de doelstellingen kunnen worden bereikt.
Voor veel bedrijven is deze aanpak een mooie start om actief en met onderbouwing te communiceren over duurzaamheidsinspanningen richting bijvoorbeeld jouw klanten.
Veelgestelde vragen.
Due diligence betekent letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid’. Het is het in kaart brengen van de positieve en negatieve effecten van jouw bedrijfsactiviteiten. Het is belangrijk dat elk bedrijf zijn risico’s kent en vervolgens verantwoordelijkheid neemt voor de mogelijk negatieve effecten.
Het zorgvuldigheidsonderzoek in relatie tot duurzaamheid omvat alle risico’s op mens en milieu die bij jouw bedrijf of product passen.
Précon is hekel van wollige taal en papieren tijgers, maar ondersteunt haar klanten graag op een pragmatische wijze bij hun inspanningen op duurzaamheid. Gezien onze jarenlange ervaring in de food en non-food sector begrijpen we de dagelijkse praktijk bij jouw bedrijf. We zien niet alleen mogelijkheden en kansen, maar beseffen ook de realiteit van alledag binnen jouw bedrijf.
Interesse in een vrijblijvend en oriënterend gesprek, neem contact met ons op!
Due diligence is een proces van zes stappen waarin een bedrijf de risico’s ten aanzien van mens en milieu in jouw productieketen – zowel upstream als downstream – zal identificeren en beheersen. Het is in die zin een onderdeel van een risicomanagementsysteem dat de meeste bedrijven al hebben.
Due diligence begint met het in kaart brengen van de volledige productieketen en de risico’s. Daaropvolgend wordt de impact van de verschillende risico’s beoordeeld. Een bedrijf wordt geacht de meest ernstige risico’s aan te pakken.
Onze ervaring bij bedrijven leert dat veel vragen opkomen bij het in de praktijk brengen van deze stappen. Denk aan vragen als:
- Hoe moet ik de risicobeoordeling aanpakken?
- Hoe diep in de keten ben ik als bedrijf verantwoordelijk?
- Mijn leveranciers hebben een ‘BSCI-certificaat’. Is dat voldoende?
Wij weten uit ervaring dat het aanpakken van risico’s in de keten ten aanzien van mensenrechtenschendingen of milieustandaarden geen makkelijk proces is en inzet en capaciteit vraagt van een bedrijf. Bovendien raakt het diverse afdelingen én de directie. Ook is het geen eenmalige exercitie, maar vraagt het voortdurend onderhoud en bijsturing.
Toch kan de due diligence-verplichting gunstig zijn voor een bedrijf en passen bij een professionele bedrijfsvoering die oog heeft voor de omgeving en de externe ontwikkelingen die plaatsvinden. Risicobeheersing ten aanzien van mensenrechten en milieu kan reputatieschade voorkomen en ervoor zorgen dat een bedrijf zich in positieve zin kan profileren ten opzichte van zijn concurrenten.
Nog een belangrijk voordeel van due diligence is dat het inzicht geeft in de belangrijkste issues op korte, middellange en lange termijn en waar een bedrijf rekening mee moet houden. Dit is belangrijke input voor de strategie van een bedrijf.
‘Last but not least’ stelt een goed uitgevoerd due diligence-proces een bedrijf in staat om middels het duurzaamheidsverslag te verantwoorden welke maatregelen worden genomen én welke niet. Dit vergroot het vertrouwen richting klanten, investeerders en andere partners.
Hulp nodig bij veilige & eerlijke producten?
Onze professionals helpen je graag!